„Ilyenkor marad a polgári engedetlenség” – Orbán Viktor lediktálja, mikor kell ehhez folyamodni

  • narancs.hu
  • 2017. június 16.

Belpol

Ne mondja senki, hogy a Fidesz körül nem ismerik ezeket a mondatokat!

2007. február 2-án a Fidesz országgyűlési és európai parlamenti képviselői elbontották a budapesti Kossuth Lajos teret hónapok óta elkerítő kordont. Polgári engedetlenségi akció keretében távolították el bő negyedóra leforgása alatt az akkor ellenzéki Fidesz országgyűlési és EP-képviselői a Kossuth Lajos térről azokat a kordonokat és kerítést, amelyet még 2006. október 23-ára virradóra (az 1956-os forradalom és szabadságharc 50. évfordulója alkalmából szervezett ünnepség előtt) állítottak fel, miután Gergényi Péter, Budapest akkori rendőrfőkapitánya elrendelte a Kossuth tér műveleti területté nyilvánítását. (Minderről részletesen itt olvashat.)

false

Orbán Viktor akkor maga mondta el, mikor alkalmazható a polgári engedetlenség. 1:45-től mondja:

„Ez egy polgári engedetlenségi mozgalom. Szerintünk alkotmánysértő az a rendelet, amit a rendőrség kibocsátott. (Mármint a kordon felállításáról – a szerk.) Ez demokráciában, tizen-egynéhány évvel a rendszerváltás után elfogadhatatlan. Láthatóan a kormányzat tehetetlen vagy nem is akar semmit sem tenni. Inkább úgy látom, hogy a rendőrséget támogatja, meg az alkotmánysértéseket próbálja fedezni. Ez így nem maradhat, ilyenkor marad a polgári engedetlenség. Az azt jelenti, hogy tudjuk, hogy mit teszünk, és vállaljuk mindennek minden szükséges jogi következményét.”

Orbán Viktor, 2007.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.